Barn og kulde

Absolutt kuldegrense eller skjønn? Ja eller nei til kuldekrem? Når det kommer til barn og kulde er det mange faktorer å ta hensyn til, her har vi samlet noen av våre råd og tanker.

I Birekbeineren Friluftsbarnehage har vi ingen absolutt grense for når det er for kaldt til å være ute, det er flere faktorer enn kun temperatur som spiller inn, både luftfuktighet og vind spiller en stor rolle for den opplevde temperaturen.

Vi ser derfor an forholdene og gjør en kontinuerlig vurdering i forhold til hvor lenge hvert enkelt barn kan være ute. De aller fleste barn kan være ute uten problemer i 10-15 minus grader, forutastt at de er godt kledd og i aktivitet. Lengden på barnas utetid bestemmes også ut i fra deres aktivitetsnivå. Dette kan gjøre at de yngste barna i perioder hvor det er spesielt kaldt ikke er ute. Vi ser også an utesoving de dagene det er veldig kaldt.

Barna sjekkes kontinuerlig for om de er varme nok, både ved utelek og soving.

Når det er kaldt er det ekstra viktig at dere foresatte påser at barna har det de trenger av varme klær i barnehagen. Vi anbefaler ull innerst, og også ull som mellomlag på de kaldeste dagene. Tykk fleece kan fungere, og så en varm vinterdress. Pass på at dressen gir barna mulighet til å bevege seg uhindret, at den ikke er for stiv, for kort, for trang eller for lang. Barna må ha sko beregenet på mange kuldegrader, vær også oppmerksom på at de varmeisolerende egenskapene reduseres dersom skoen er slitt i foret. Ekstra votter er viktig slik at det kan byttes til tørre og varme votter dersom fingrene blir kalde. Lue med hals, eller lue og buff er viktig når det er kaldt. Husk også å sjekke om noe må tas med hjem for å tørke til neste dag, votter og sko som er blitt våte tørker ikke i barnehagen.

Dersom dere er usikre i forhold til valg av utstyr, spør oss! Vi har til sammen mange års erfaring med hvilke produkter som fungerer veldig bra.

Kuldekrem er det mange meninger om. Vi har lest og satt oss inn i en rekke artikler om temaet og har kommet fram til følgende praksis: Det er dere foresatte som avgjør om kuldekrem skal brukes, og hvilken dere evt. velger. Kremen har effekt dersom den blir smurt på kvelden før, og barnet ikke vaskes i ansiktet på morgenen, eller dere kan velge å smøre barnet på morgenen før det leveres i barnehagen.